Trending

Κώστας Σίδερης: “Manager Σε Απόγνωση”

Είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον συγγραφέα τού πρόσφατου και ήδη πετυχημένου βιβλίου «Manager σε απόγνωση» κ. Κώστα Σίδερη και να έχουμε μια σύντομη συνέντευξη μαζί του. Ο κ. Σίδερης είναι οικονομικό στέλεχος τής αγοράς, με σχεδόν 35 χρόνια εμπειρία στον χώρο των ιδιωτικών επιχειρήσεων με διάφορες ιδιότητες, όπως ελεγκτής σε διεθνή γραφεία ορκωτών, οικονομικός διευθυντής, ιδιοκτήτης προσωπικής επιχείρησης και τα τελευταία επτά χρόνια σαν οικονομικός σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα οικονομοτεχνικών μελετών, αναδιοργάνωσης επιχειρήσεων, ελέγχων due diligence, διαγνωστικών ελέγχων οργανωτικής και χρηματοοικονομικής δομής (business check up), κλπ. (βλ. www.aquamerit.gr για λεπτομέρειες για το γραφείο και τις υπηρεσίες του).

Κάποιος που έχει ευρεία εμπειρία σε μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις, ελληνικές και διεθνείς πολλών διαφορετικών κλάδων, διαθέτοντας διεισδυτική ματιά και ευαισθησία είναι πράγματι κατάλληλος για να αναδείξει τις δυσκολίες και ανισσοροπίες που υπάρχουν και να υποδείξει λύσεις. Βέβαια, στο βιβλίο ο συγγραφέας πραγματεύεται και πολλά γενικότερα θέματα «ζωής», που εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται να έχουν άμεση σχέση με τις επιχειρήσεις. Αλλά ας αφήσουμε τον ίδιο να μας εξηγήσει... Ακολουθεί η συνέντευξή μας:

Biznews: Κύριε Σίδερη σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σας;

Κ. Σίδερης: Απευθύνεται σ’ όσους έχουν κάποια σχέση με επιχειρήσεις. Αυτοί μπορεί να είναι οι ίδιοι οι επιχειρηματίες, αλλά και σημερινά ή μελλοντικά στελέχη τους, ακόμη και απλοί εργαζόμενοι. Και, πέρα από αυτούς, το βιβλίο απευθύνεται και στους σπουδαστές Οικονομικών και κυρίως Διοίκησης Επιχειρήσεων και Marketing, οι οποίοι ενδιαφέρονται να πάρουν από τώρα μια καλή γεύση τής πράξης, όσων δηλαδή θα κληθούν να αντιμετωπίσουν όταν ενταχθούν στον χώρο, και τα οποία βέβαια δεν έχουν καμία σχέση με τις θεωρίες που διδάσκονται.

Biznews: Μιλάτε για ελληνικές ή διεθνείς επιχειρήσεις; Έχετε στο μυαλό σας κάποιον συγκεκριμένο κλάδο ή μέγεθος εταιρείας;

Κ. Σίδερης: Μιλάω για κάθε είδους και μεγέθους επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας. Βέβαια, τα περισσότερα από όσα αναφέρω είναι θέματα που λίγο-πολύ τα αντιμετωπίζουν κι άλλες οικονομίες, ωστόσο όταν έγραφα είχα στο μυαλό μου κατά κύριο λόγο τις επιχειρήσεις που συναντάμε στην Ελλάδα, κι ακόμη ειδικότερα τις μικρο-μεσαίες.

Biznews: Γιατί τις ελληνικές μικρο-μεσαίες;

Κ. Σίδερης: Γιατί αυτές είναι συνήθως οι πιο ανοργάνωτες και η λειτουργία τους βασίζεται στο ένστικτο, την παρόρμηση ή την παράδοση (τύπου «έτσι το κάναμε πάντα»), παρά στην γνώση τού ιδιοκτήτη για το πώς πρέπει να διοικείται μία επιχείρηση. 

Biznews: Στο βιβλίο σας αναφέρεστε και σε πάρα πολλά άλλα θέματα, που δεν έχουν σχέση με την οργάνωση και διοίκηση μιας επιχείρησης. Για παράδειγμα, είδα διάφορα θέματα υπαρξιακά, φιλοσοφικά, θέματα θρησκευτικής πίστης, αλλά και πολλά διαφορετικά, όπως είναι τα social media, η μόδα ή τα ζώδια. Είδα επίσης να αναφέρεστε στον ρόλο τού manager ως γονέα, να συζητάτε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και θέματα που θα τα λέγαμε πολιτικά, όπως τα περί πατρίδας, περί ρατσισμού ή περί του ποιος είναι προοδευτικός και ποιος συντηρητικός. Δεν νομίζετε ότι μπλέξατε πολλά μαζί και κάνατε ένα κουβάρι, παρά ένα εγχειρίδιο;

Κ. Σίδερης: Μα δεν ήθελα να φτιάξω εγχειρίδιο, manual οδηγιών ή σύγγραμμα. Τέτοια υπάρχουν πολλά και καλά. Δεν θα πρόσθετα κάτι ιδιαίτερο. Αντίθετα, ήθελα να κάνω κάτι που θα αφορά την πραγματική καθημερινή ζωή όσων ζουν στις επιχειρήσεις. Και η συμπεριφορά ενός επιχειρηματία ή ενός στελέχους επηρεάζεται πάρα πολύ από την γενικότερη αντίληψη ή τους προβληματισμούς του για την ζωή και την στάση του ως πολίτη, συζύγου, γονιού, και βέβαια ως συναδέλφου, προϊσταμένου, κλπ. Αυτό που εσάς σας φαίνεται σαν άσχετο κουβάρι, εγώ το βλέπω σαν μια ολοκληρωμένη ανάλυση των θεμάτων που αντιμετωπίζει ένα στέλεχος, που ελπίζω να προβληματίσει τον αναγνώστη και να τον καθοδηγήσει, όχι μόνο στο αν, πότε και με τι ποσοστό θα βάλει επενδυτή στην επιχείρηση ή το πώς θα οργανώσει το εμπορικό του τμήμα, αλλά και στο πώς θα δομήσει το οργανόγραμμά του και πώς θα διοικεί το προσωπικό του μέρα-μέρα, αλλά ακόμη και το πώς θα φέρεται στα παιδιά του. Με λίγα λόγια, αναγνωρίζω ότι ένας επιχειρηματίας ή ένα στέλεχος, έχει και την ανθρώπινη πλευρά του, που αυτή καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και την στάση του στην δουλειά.

Biznews: Καταλαβαίνω. Γι’ αυτό δίνετε μεγάλη έμφαση π.χ. σε θέματα επικοινωνίας και συνεννόησης;

Κ. Σίδερης: Ακριβώς. Μιλάτε γι’ ακόμη ένα θέμα που ταλαιπωρεί αφάνταστα την καθημερινότητα όσων κινούνται στον χώρο. Θέματα όπως η γραπτή ή προφορική επικοινωνία, η συνέπεια στις υποσχέσεις, η σωστή διοργάνωση των meetings, οι προτεραιότητες που βάζουμε και πολλά ακόμη, είναι θέματα που δεν διδάσκονται στις σχολές Διοίκησης Επιχειρήσεων, κι όμως επηρεάζουν την πορεία τους σε πολύ σημαντικό βαθμό.

Biznews: Ωστόσο, ότι το βιβλίο σας είναι πολύ προσωπικό. Έχει εξομολογήσεις που αφορούν την δική σας ζωή και αναφορά πολλών περιστατικών που εσείς έχετε ζήσει. Το βιβλίο μοιάζει και λίγο σαν αυτοβιογραφία.

Κ. Σίδερης: Πράγματι, έτσι είναι. Όμως, όπως σας είπα δεν ήθελα να κάνω ένα ψυχρό manual, αλλά κάτι που βγήκε από τις δικές μου εμπειρίες και ταλαιπωρίες των τελευταίων 35 ετών (εξ ου και η «απόγνωση»). Κάτι που καταλήγει σε συμπεράσματα και συμβουλές βασισμένο σε πραγματικά περιστατικά, αρκετά από τα οποία αφηγούμαι σε λεπτομέρεια. Έχω, μάλιστα, αφιερώσει και ειδικό κεφάλαιο σε «Παράξενα κι ευτράπελα», που μου έχουν τύχει.

Biznews: Το ύφος γραφής σας είναι πολύ ανάλαφρο και χιουμοριστικό. Αρκετές φορές θυμίζει τον Φρέντυ Γερμανό. Μπορεί κανείς να μιλάει για σοβαρά πράγματα με ανάλαφρο τρόπο;

Κ. Σίδερης: Το ύφος είναι όντως χαλαρό και ελαφρύ, αλλά θα προσέξατε και πολλά σημεία που γίνεται πικρό και δηκτικό. Ξέρετε, γράφω ακριβώς όπως μιλάω. Έτσι είμαι και στην προσωπική μου ζωή. Πάντως, όσο ανάλαφρο κι αν είναι το ύφος, τα θέματα που πραγματεύομαι είναι άκρως σοβαρά και όλες μου οι συμβουλές είναι απόλυτα ειλικρινείς και σοβαρές, ακόμη κι αν δίνονται με ελαφρύ τρόπο. Υπάρχουν, όμως, και σημεία που το κλίμα βαραίνει, κυρίως στο δεύτερο μέρος.

Biznews: Που μας οδηγει στην επόμενη ερώτηση: Γιατί δύο διαφορετικά μέρη στο βιβλίο; 

Κ. Σίδερης: Το πρώτο μέρος είχε γραφτεί πριν από 14 χρόνια και είχε εκδοθεί σαν αυτόνομο βιβλίο και με αρκετή επιτυχία. Το δεύτερο γράφτηκε πρόσφατα και περιλαμβάνει περισσότερα θέματα επιχειρηματικής οργάνωσης και οικονομικής διοίκησης. Το πρώτο απευθύνεται πιο πολύ σε στελέχη, ενώ το δεύτερο περισσότερο σε επιχειρηματίες. Το δεύτερο κομμάτι είναι πιο βαρύ, είναι αλήθεια, αλλά αυτό οφείλεται όχι μόνο στα θέματα που συζητάει, αλλά και στις συνθήκες της εποχής μας. Σκεφτείτε ότι το πρώτο γράφτηκε στην εποχή τής ανεμελιάς και της –επίπλαστης- ευμάρειας, ενώ το δεύτερο σε εποχή που όλοι πιέζονται από κάθε πλευρά. Θα μπορούσα να είχα ξαναγράψει το πρώτο και να το είχα ενσωματώσει ομαλά μέσα σ’ όλα τα καινούργια που ήθελα να πω. Επίτηδες, όμως, τα άφησα ξεχωριστά. Νομίζω ότι για τον αναγνώστη, ακόμη και το να δει πώς αντιμετωπίζει κάποιος τα ίδια θέματα σε διαφορετικές συνθήκες (συμπεριλαμβανομένων και των διαφορών στην ηλικία και στην φάση τής καριέρας που βρίσκεται κάποιος) έχει κι αυτό την αξία του.

Biznews: Κατά πόσο το βιβλίο βοηθάει έναν manager στην σημερινή πιεσμένη κατάσταση, και κατά πόσο είναι γενικό;

Κ. Σίδερης: Κοιτάξτε, όσα λέει το βιβλίο ισχύουν σε κάθε εποχή. Η σημασία τους, όμως, είναι πιο μεγάλη σήμερα που πολλές επιχειρήσεις δίνουν αγώνα επιβίωσης. Όσο καλύτερα οργανωμένος είσαι κι όσο πιο έξυπνα και παραγωγικά διοικείς την επιχείρησή σου, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχεις να ξεπεράσεις επιτυχώς την δύσκολη αυτή φάση τής οικονομίας μας.

Biznews: Με ένα πολύ συνοπτικό και περιεκτικό βιβλίο συμβουλευτικής για τα επιχειρηματικά κι όχι μόνο, δεν φοβάστε μήπως χάσετε δουλειές σαν ενεργός σύμβουλος επιχειρήσεων που είστε;

Κ. Σίδερης: Όχι, γιατί αυτό που κάνει το βιβλίο είναι κυρίως το να ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη και να του εντοπίζει τα θέματα που θέλουν προσοχή ή στα οποία πρέπει να πάρει την δική του θέση. Για παράδειγμα, δεν θα μάθει κάποιος σωστή κοστολόγηση των προϊόντων ή υπηρεσιών του, αλλά θα συνειδητοποιήσει την αξία αυτής προκειμένου να κάνει σωστές προσφορές. Δεν θα του μάθει να κάνει αποτίμηση τής επιχείρησής του ή να φτιάξει ένα business plan, αλλά θα καταλάβει γιατί είναι αυτά απαραίτητα όταν συζητάει με υποψήφιο επενδυτή. Δεν θα μάθει να φτιάχνει εταιρικές διαδικασίες και σωστό οργανόγραμμα, θα καταλάβει όμως την σημασία τους και το πόσο τού κοστίζει η έλλειψή τους. Αλλιώς θα λέγαμε ότι αν διαβάσει κάποιος ένα βιβλίο για μηχανικούς αυτοκινήτων, από την επομένη θα κάνει ο ίδιος σέρβις στο αμάξι του. Άρα, θέλω να πιστεύω ότι δεν κινδυνεύω να χάσω πελάτες. Αντίθετα, ίσως κερδίσω και μερικούς νέους.

Biznews: Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε σαν σύμβουλος;

Κ. Σίδερης: Είναι αρκετές. Από την σύνταξη business plans ή μελετών εξυγίανσης, μέχρι σεμινάρια σε μη οικονομικά στελέχη επιχειρήσεων, κι από στήσιμο εσωτερικών διαδικασιών, μέχρι γενικό coaching επιχειρηματιών για όλα τα θέματα που αντιμετωπίζει. 

Biznews: Πόση διαφορά μπορεί να κάνει ένας σύμβουλος σήμερα που το μακρο-οικονομικό περιβάλλον είναι τόσο δυσμενές και ο επιχειρηματίας τόσο αδύναμος στο να το επηρεάσει.

Κ. Σίδερης: Είναι αλήθεια ότι ένας σύμβουλος, όσο καλός κι αν είναι, δεν μπορεί να επηρεάσει π.χ. την φορολογική ή την αναπτυξιακή πολιτική τής κυβέρνησης. Μπορεί, όμως, να βοηθήσει την επιχείρηση στο να ελέγξει τα κόστη της, να ρυθμίσει τα δάνειά της, να καταλάβει ποιος κλάδος ή προϊόντα αξίζει να αναπτύξει και ποιά να καταργήσει, πότε και πώς να αναζητήσει επενδυτή και πώς να διαπραγματευτεί μαζί του, και γενικά να κάνει καλύτερη διαχείριση των οικονομικών της. Λίγο είναι;

Biznews: Σας ευχαριστώ πολύ. Καλή επιτυχία στο βιβλίο σας
Κ. Σίδερης: Κι εγώ.

Όποιος ενδιαφέρεται για το βιβλίο, μπορεί να «ξεφυλλίσει» τις πρώτες σελίδες πατώντας εδώ. Θα δει τα περιεχόμενα (που είναι πολύ ενδεικτικά τού αντικειμένου τού βιβλίου) και τα δύο πρώτα κεφάλαια. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οσελότος και μπορείτε να προμηθευτείτε μέσω τού e-shop του πατώντας εδώ ή στο τηλέφωνο τού οίκου 210 6431108 για να σας το στείλουν ταχυδρομικά ή με courier. Θα το βρείτε, βέβαια, και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία (π.χ. Ιανός, Πολιτεία, κλπ) και μπορείτε επίσης να το παραγγείλετε στο βιβλιοπωλείο τής γειτονιάς σας, που θα σας το φέρει σε 1-2 μέρες. Τέλος, για πωλήσεις με τιμολόγιο, τουλάχιστον 5 αντιτύπων, μπορείτε να απευθυνθείτε στον ίδιο τον συγγραφέα στο email: costas@aquamerit.gr ή τα τηλ. 210 2284706 και 6937 184126.
Νεότερη Παλαιότερη