capital.gr
Ριζική ανανέωση, εκσυγχρονισμός, νέες περιβαλλοντικά φιλικές τεχνολογίες και προφίλ. Τα νέα μεγάλα στοιχήματα της Latsco, του επιχειρηματικού βραχίονα δραστηριοποίησης της οικογένειας Λάτση στον παραδοσιακό κλάδο της ναυτιλίας, ταιριάζουν με το προφίλ του Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση, ο οποίος τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο τιμόνι της επιχείρησης που διατηρεί γραφεία σε Αθήνα, Λονδίνο και Μονακό.
Διανύοντας την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης ταύτισε τις πρώτες κινήσεις του ως επικεφαλής της Latsco με αποφάσεις που σηματοδοτούν τη δυναμική επιστροφή στο προσκήνιο μιας εκ των παραδοσιακών δυνάμεων της ελληνικής ναυτιλίας. Άλλωστε, από τις θάλασσες και τον παππού του Πάρη, τον αείμνηστο Γιάννη Λάτση, ξεκίνησε πριν από 70 χρόνια να χτίζεται η επιχειρηματική αυτοκρατορία της οικογένειας, που έφτανε στις αρχές της δεκαετίας του '80 να αριθμεί 90 πλοία. Στην πορεία, και καθώς οι δραστηριότητες του ομίλου εξαπλώθηκαν στους τομείς των χρηματοοικονομικών, της ενέργειας και του real estate, στον πυλώνα της ναυτιλίας ακολουθήθηκε στρατηγική ανανέωσης και πωλήσεων, που οδήγησε, πριν από 10 χρόνια, το 2009, τη Latsco να διαθέτει στόλο 9 πλοίων.
Η μεγάλη επιστροφή ξεκίνησε λίγα χρόνια προτού αναλάβει τα ηνία της εταιρείας o κ. Κασιδόκωστας Λάτσης, το 2012, και συνεχίστηκε μέχρι το 2017 και την ολοκλήρωση του πενταετούς προγράμματος ανανέωσης του στόλου της ναυτιλιακής. Πλέον, η Latsco δίνει το "παρών" στη αγορά έχοντας τριπλασιάσει τον αριθμό των πλοίων της μέσα σε λιγότερο από 10 χρόνια.
"Ζούμε μια ενδιαφέρουσα περίοδο για τη ναυτιλία, κατά την οποία θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο η καινοτομία αλλά και η προσαρμογή σε φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες. Είναι καθήκον της νέας γενιάς να επιταχύνει τις εξελίξειςπρος αυτή την κατεύθυνση, να αγκαλιάσει αυτήν την προοπτική και να την υλοποιήσει", ανέφερε προ ημερών ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης, δίνοντας το στίγμα των προθέσεων αλλά και της στρατηγικής της Latsco.
Ανανέωση
Τι άλλαξε, όμως, τα τελευταία χρόνια από τον Πάρη Κασιδόκωστα-Λάτση και τους στενούς συνεργάτες του, τον διευθύνοντα σύμβουλο της ναυτιλιακής, Γιώργο Μαργαρώνη, και τον οικονομικό διευθυντή, Χρίστο Τριανταφυλλίδη; Μετά τις τελευταίες αγορές η Latsco διαθέτει έναν από τους νεότερους σε ηλικία στόλουςδεξαμενόπλοιων στον κόσμο, έχοντας επενδύσει πάνω από μισό δισ. δολάρια, για την απόκτηση νεότευκτων πλοίων από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία στον κόσμο. Σε αυτή την κατεύθυνση συνετέλεσε και πώληση 6 δεξαμενόπλοιων μεγαλύτερης ηλικίας. Συνολικά στον στόλο της Latsco προστέθηκαν 24 νέα τάνκερ, με αποτέλεσμα να αριθμεί 27 πλοία, στη συντριπτική τους πλειονότητα ηλικίας κάτω των 5 ετών. Η σύνθεσή του περιλαμβάνει 13 πλοία μεταφοράς χημικών προϊόντων πετρελαίου, 5 πλοία μεταφοράς προϊόντων LR2 και 9 πλοία μεταφοράς LPG, εκ των οποίων τα 7 είναι πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς υγραερίου (VLGCs). Τα περισσότερα πλοία του στόλου απασχολούνται με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα, καθώς η εταιρεία έχει σχέσεις με μεγάλους ναυλωτές, όπως η Shell και η Chevron.
Το σύνολο των επενδύσεων καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζική χρηματοδότηση από διεθνείς τράπεζες, με την εταιρεία να μην εξετάζει στο ορατό μέλλον την επιλογή της δημόσιας προσφοράς μετοχών, παρότι ως φιλοσοφία οι χρηματαγορές ταιριάζουν στο προφίλ των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της οικογένειας.
Οι επόμενες κινήσεις που προαναγγέλλει ο επικεφαλής της ναυτιλιακής αφορούν την είσοδο στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, LNG carriers, με την εταιρεία να εξετάζει την απόκτηση δύο νεότευκτων, με option για ακόμα δύο πλοία. Οι αποφάσεις θα συναρτηθούν από την εξέλιξη των συζητήσεων με μεγάλους ναυλωτές όπως η Shell, με τους οποίους υπάρχει συνεργασία και μπορούν να εξασφαλίσουν τη μακροχρόνια απασχόληση των πλοίων.
Το asset play σε φορτηγά και τάνκερ
Εκτός, όμως, από τις μακροπρόθεσμες τοποθετήσεις και την επικείμενη είσοδο στο LNG, κινήσεις γίνονται και με άλλα σχήματα στο πεδίο των αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο την εξασφάλιση βραχυπρόθεσμων υπεραξιών. Πέρυσι το καλοκαίρι, πάντως, ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης ανακοίνωσε την είσοδό του στην αγορά του ξηρούφορτίου, στην οποία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται μέσω της κοινοπραξίας με άλλους επενδυτές Ivy Shipping. Πετύχαμε το κατάλληλο σημείο εισόδου με τις αξίες των πλοίων σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, εξηγεί ο επιχειρηματίας, που απέκτησε τέσσερα Supramax φορτηγά, ηλικίας 6 ετών το καθένα. Πρόκειται για κινήσεις με χρονικόορίζοντα 3-4 ετών, προκειμένου να αξιοποιηθεί το ανοδικό μομέντουμ της αγοράς. Το ίδιο συνέβη και με την απόκτηση δύο δεξαμενόπλοιων από τον όμιλο Χανδρή, από κοινοπραξία που συστήθηκε από κοινού με επενδυτές και η οποία έχει ως στόχο τη δραστηριοποίηση στη δευτερογενή αγορά των τάνκερ.
Η παράδοση και η νέα εποχή
Όλα άρχισαν το 1947, όταν ο Γιάννης Λάτσης, απέκτησε από την οικογένεια Νομικού το πρώτο του φορτηγό και έκτοτε έχτισε σταδιακά μια ναυτιλιακή υπερδύναμη, της οποίας η ιστορία συνεχίζεται σήμερα από τον εγγονό του.
Από τα εμπορικά και την ακτοπλοΐα έφτασε στα δεξαμενόπλοια, αποκτώντας σχέσεις με τη Σαουδική Αραβία, που δεν περιορίστηκαν μόνο στη ναυτιλία. Σήμερα η σκυτάλη της παραδοσιακής δραστηριότητας της ναυτιλίας έχει περάσει στην τρίτη γενιά, με τον επικεφαλής της Latsco να δηλώνει έτοιμος να αντιμετωπίσει τη διπλή πρόκληση που αφορά από τη μια πλευρά το βιώσιμο μέλλον και τον εκσυχρονισμό της ναυτιλιακής βιομηχανίας και από την άλλη την εθνική προσπάθεια επενδυτικής ανάταξης της χώρας. Ειδικά για τον δεύτερο στόχο, ο κ. Κασιδόκωστας Λάτσης ήταν ξεκάθαρος στη δέσμευσή του: "Ευθύνη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων της χώρας να ηγηθούν των επενδύσεων, δίνοντας σήμα εμπιστοσύνης προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα".Συνδεθείτε μαζί μας στο Facebook και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα -->
Tags:
απόψεις