Trending

Χαλάνε τα deals και αποχωρούν από την Ελλάδα οι πολυεθνικές

Οι επιτυχίες και τα deals που έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια με πολυεθνικές εταιρείες, όπως η HP, για τη μεταφορά των προϊόντων τους στην Ευρώπη με την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο φαίνεται ότι χαλάνε άμεσα.

Νέες οδούς αναζητούν οι πολυεθνικές για την προώθηση των προϊόντων τους στην Κεντρική Ευρώπη καθώς το κλείσιμο των συνόρων με την ΠΓΔΜ στην Ειδομένη έχει προκαλέσει μεγάλο πρόβλημα στη διακίνηση αγαθών.

Ήδη τα πρώτα εκατό εμπορευματοκιβώτια σαράντα ποδών της Hewlett Packard που προορίζονταν για σιδηροδρομική μεταφορά από τον Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη ταξιδεύουν ήδη για το λιμάνι Κόπερ της Σλοβενίας. Με αυτό τον τρόπο η πρώτη μεγάλη πολυεθνική που προτίμησε τον Πειραιά για πύλη των εισαγωγών της στην Ευρώπη γίνεται και η πρώτη που ενεργοποιεί plan B απεμπλοκής της.

Η απόφαση ελήφθη, αφού το τραίνο δεν μπορεί να παραλάβει πλέον τα κοντέινερ της εταιρίας από τους ντόκους της Cosco στο νέο Ικόνιο, αφού αδυνατεί να περάσει από τα σύνορα με την ΠΓΔΜ. 

Το μπλόκο στην Ειδομένη παραμένει επί τουλάχιστον τρεις εβδομάδες. Οι αρχές της ΠΓΔΜ έχουν κλείσει τη δίοδο για πρόσφυγες που δεν προέρχονται από τη Συρία, το Ιράκ ή το Αφγανιστάν, με αποτέλεσμα εκατοντάδες άλλοι να διαμαρτύρονται κλείνοντας τη σιδηροδρομική γραμμή.

Η Hewlett Packard όμως, όπως γράφει η «Καθημερινή», δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει προβλήματα στην εφοδιαστική της αλυσίδα. Επιχειρήσεις που έχουν φορτία τους εγκλωβισμένα στα σύνορα, σε λιμάνια ή σε αποθηκευτικούς χώρους προς μεταφόρτωση σε τρένα και εξαγωγή προς την Ευρώπη, αναζητούν αγωνιωδώς εναλλακτικές λύσεις που δεν περιλαμβάνουν την Ελλάδα. Όσοι άτυχοι επιχειρηματίες έχουν τις παραγωγικές τους μονάδες στην Ελλάδα και εισάγουν πρώτες ύλες παραμένουν με όση ελάχιστη υπομονή τούς έχει απομείνει, έπειτα από είκοσι μέρες διακοπής της βασικής σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Ευρώπη, όμηροι της αδυναμίας της Πολιτείας να δώσει λύση στο καίριο αυτό πρόβλημα. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται μεγάλοι εισηγμένοι όμιλοι προϊόντων προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικών που εισάγουν πρώτες ύλες και επανεξάγουν μεταποιημένα προϊόντα όπως ο Σαράντης, προϊόντων και αναλώσιμων πληροφορικής όπως το Πλαίσιο, η Χαϊδεμένος ΑΕΒΕ αλλά και δεκάδες άλλοι ακόμα.

Την ίδια ομηρία βιώνουν όμως και όσοι περιμένουν τη βυτιοφόρο αμαξοστοιχία με τους επτακόσιους τόνους υδροχλωρικού οξέος και άλλη θειικού οξέος από την Ουγγαρία, που παραμένει για δεύτερη εβδομάδα εγκλωβισμένη στα Σκόπια, μεταξύ των οποίων είναι και οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, Coca-Cola 3Ε και Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Τεράστια προβλήματα, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, αντιμετωπίζουν επίσης βιομηχανίες όπως η SCA, πολυεθνική εταιρεία υγιεινής και παραγωγής χαρτιού, η Atlas Tapes, η Alpha Glass και άλλες.

Ολόκληρος ο διάδρομος συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έχει καταρρεύσει, αλλά πάνω απ’ όλα έχει καταρρεύσει η αξιοπιστία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου για τις εκ της Ασίας εισαγωγές στην Ευρώπη και όχι μόνον. 
Αυτή η εξέλιξη έχει πολλαπλές ζημιές για το σύνολο της οικονομίας. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από τον Πειραιά και τους ελληνικούς σιδηροδρόμους θα μπορούσε να φέρει επιπλέον έσοδα της τάξης των 9 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ θα δημιουργούσε περίπου 9.000 νέες θέσεις εργασίας. Η συνεισφορά θα μπορούσε να φτάσει τα 5,1 δισ. μέχρι το 2018 και τις 125.000 νέες θέσεις εργασίας, μέσω της ανάπτυξης του δικτύου επιχειρήσεων logistics μεταφορών και μεταποίησης στην περιοχή του λιμανιού του Πειραιά. Αντ’ αυτών στην Ελλάδα σήμερα αποδομούνται και αυτά που με κόπο έχουν κτιστεί σε πείσμα επτά ετών ύφεσης και μαζί τους εκτός από τις θέσεις εργασίας που απειλούνται, η ελπίδα για έναν νέο πυλώνα της εθνικής οικονομίας.
Πηγή
Νεότερη Παλαιότερη