Trending

Τράπεζες: Κίνηση-ματ στους κακοπληρωτές - τι αλλάζει

Φραγή στα πολλά παράθυρα, τα οποία επιτρέπουν στους στρατηγικούς κακοπληρωτές να αποφεύγουν την εξυπηρέτηση των τραπεζικών τους υποχρεώσεων επιχειρεί να βάλει η κατ αρχήν συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Θεσμών για τα «κόκκινα» δάνεια.

Παρ ότι η κυβέρνηση προβάλει επικοινωνιακά την επιτυχία της εξασφάλισης προστασίας ως το τέλος του 2017 για όλα τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια με υποθήκη σε πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας ως 140 χιλ ευρώ, τα υπόλοιπα σημεία της συμφωνίας έχουν το ουσιαστικό ενδιαφέρον για το πώς θα διαμορφωθεί ένα αποτελεσματικό πλαίσιο αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τα οποία φθάνουν στο 50% των εν Ελλάδι χορηγήσεων.

Έτσι, κυβέρνηση και αρχές θα πρέπει μέχρι το τέλος του έτους να προχωρήσουν μια σειρά ενεργειών για να περιορίσουν τα περιθώρια, που παρέχει σήμερα το νομοθετικό πλαίσιο αλλά και ο τρόπος λειτουργίας της δικαιοσύνης, σε όσους συνειδητά δεν εξυπηρετούν τα τραπεζικά τους δάνεια, ενώ διαθέτουν τη σχετική οικονομική ή περιουσιακή κατάσταση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το προσχέδιο της συμφωνίας προβλέπει ότι η κυβέρνηση θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του νόμου Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, προχωρώντας στις απαραίτητες αλλαγές.

Πρόκειται για πάγιο αίτημα των τραπεζών οι οποίες εκτιμούν ότι σημαντικό ποσοστό όσων έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στο νόμο είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Στην ίδια κατεύθυνση θα λειτουργήσει και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αφερεγγυότητας η οποία θα συνοδευτεί από την πρόσληψη και εκπαίδευση δικαστικών λειτουργών, ώστε να καταρτιστεί εξειδικευµένο δικαστικό σώµα και να συσταθεί ειδικός τύπος δικαστηρίων (σ.σ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά) αποκλειστικά για ζητήµατα προβληµατικών δανείων, αφερεγγυότητας και πτωχεύσεων στα οποία θα εκδικάζονται σε καθηµερινή βάση σχετικές υποθέσεις.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των αιτήσεων για υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη έχει ξεπεράσει τις 170 χιλιάδες με αποτέλεσμα να ορίζονται δικάσιμοι ως και 13 χρόνια από σήμερα, γεγονός που επιτρέπει σε όσους επιδιώκουν συνειδητά να αποφύγουν την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους να εξασφαλίζουν με την κατάθεση αίτησης πολυετή προστασία.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση δεσμεύεται με βάση το προσχέδιο να προχωρήσει στη σύσταση και λειτουργία της Διεύθυνσης Πλούτου, η οποία θα υπάγεται, είτε στο υπουργείο Οικονομικών, είτε στην ΤτΕ ΕΛΛ +3,42%, και θα αξιολογεί την ικανότητα των δανειοληπτών να αποπληρώσουν ή όχι τις υποχρεώσεις τους απέναντι στις τράπεζες βάσει εισοδημάτων και περιουσιακής κατάστασης.

Η λειτουργία της Διεύθυνσης Πλούτου μπορεί να αποβεί σε συνδυασμό με βελτιωτικές κινήσεις στους νόμους Κατσέλη και Δένδια και επιτάχυνση των χρόνων απονομής δικαιοσύνης σε κίνηση ματ για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Αν μάλιστα λειτουργήσει το περιουσιολόγιο τα περιθώρια διαφυγής για τους τελευταίους θα μειωθούν σημαντικά. Η λειτουργία ανεξάρτητου φορέα πιστοποίησης θα δώσει στις τράπεζες και ένα επίπεδο κάλυψης ώστε να προχωρούν σε ρυθμίσεις/διαγραφές δανείων ή σε μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.

Προς την ίδια κατεύθυνση εκτιμάται ότι θα συμβάλουν και οι εξής δεσμεύσεις που θα αναλάβει με τη συμφωνία η κυβέρνηση:

- να θεσμοθετήσει τη δυνατότητα εξωδικαστικής ρύθμισης χρεών προς τράπεζες, ταμεία και εφορία για μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, με τροποποίηση του νόμου Δένδια, ο οποίος περιορίζει την παραπάνω δυνατότητα μόνο σε εταιρείες με τζίρο ως 2,5 εκατ. ευρώ. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις θα επιτρέπεται ανά περίπτωση η ενιαία ρύθμιση οφειλών προς τράπεζες, Δημόσιο, χωρίς να προβλέπεται, όμως, διαγραφή κεφαλαίου παρά μόνο προσαυξήσεων.

- να καταστήσει υποχρεωτική η ανταλλαγή χρέους µε µετοχές (debt/equity swap) χωρίς την προηγούμενη συναίνεση των μετόχων και εφόσον υπάρχει σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των πιστωτών

- να άρει διοικητικά, νομικά και οικονομικά εμπόδια στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με βάση τη μελέτη που διενήργησε τον περασμένο Οκτώβριο το ΤΧΣ.

- να επιλύσει τα φορολογικά θέματα, που σχετίζονται με τη διαγραφή χρέους επιχειρήσεων και νοικοκυριών και οι αρχές (σ.σ. ΤΧΣ)να διαμορφώσουν ένα οδικό χάρτη για αναδιαρθρώσεις χρέους μεγάλων και μεσαίων επιχειρήσεων.

Σημειώνεται ότι η σχετική μελέτη της McKinsey έχει κατατεθεί στο ΤΧΣ και μεταξύ άλλων προτείνει τη δημιουργία μηχανισμού συνεργασίας μεταξύ των τραπεζών για την αναδιάρθρωση χρέους προς τράπεζες και Δημόσιο για όσες επιχειρήσεις κρίνονται βιώσιμες. Για όσες κρίνονται μη βιώσιμες θα ρευστοποιούνται τα πάγιά τους.

Επιπρόσθετα, οι αρχές πρέπει να διαμορφώσουν μητρώο για τις συναλλαγές στο real estate καθώς και μητρώο οφειλών Δημοσίου με την υποχρέωση τα στοιχεία τους να είναι προσβάσιμα για όποιον έχει έννομο συμφέρον.
euro2day.gr
Νεότερη Παλαιότερη