Trending

Θα συνεχιστεί η άνοδος της διαφήμισης και το 2022 στην Ελλάδα

Γράφει η Ναταλία Ανδρικοπούλου
Marketing Week

Περαιτέρω αύξηση της διαφημιστικής πίτας στην τηλεόραση με άνοδο της τάξεως του 15% αναμένεται να «τρέξει» το πρώτο τρίμηνο. Χρονιά διακυμάνσεων με νέες ανακατατάξεις στην τηλεθέαση και μάχη για τα ετήσια διαφημιστικά πακέτα με όλα τα κανάλια να δηλώνουν «πρώτα». Οι επόμενες κινήσεις των σταθμών και τα στοιχήματα. Δυναμική επιστροφή των ριάλιτι που δεν «πεθαίνουν» και νέες στρατηγικές για την προσεχή σεζόν.


Με το δεξί και με ανοδική τάση στα διαφημιστικά έσοδα μπήκαν τα πανελλαδικά κανάλια στο νέο έτος με τη μάχη της τηλεθέασης να επιφυλάσσει εκ νέου ανατροπές και ανακατατάξεις στους πίνακες της Nielsen. Μετά την είσοδο των δύο ριάλιτι Survivor (Σκάι) και Master Chef (Star) ανακατεύεται εκ νέου η τράπουλα, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα ανταγωνισμού και χρίζοντας πλέον και επίσημα την τρέχουσα σεζόν σε πραγματικό… roller coaster με επαναλαμβανόμενο μοτίβο το «και οι τελευταίοι έσσονται πρώτοι». Οι συνεχείς ανατροπές δίνουν «πρωτιά» σε… όλους σε κάποια κατηγορία κοινού ή χρονική περίοδο, ενώ οι θέσεις στο βάθρο κρίνονται από δεκαδικά ψηφία. Καθώς μαίνεται η μάχη για τα ετήσια πακέτα, οι διαφημιστικές κατακλύζονται από στοιχεία τηλεθέασης όπου είναι «Όλοι πρώτοι». Η θετική πορεία των εσόδων προμηνύει νέο ράλι επενδύσεων σε προγράμματα και το αξιόμαχον των ριάλιτι αλλάζει τα δεδομένα στην χάραξη στρατηγικής.

Διψήφια αύξηση το 2022
Μετά από την αύξηση ρεκόρ του 2021 με τη δαπάνη στην τηλεόραση να σημειώνει άνοδο έως και 25%, το βέλος των εσόδων συνεχίζει να κινείται με φορά προς τα πάνω. Τα πρώτα δείγματα για το ad spending του Ιανουαρίου είναι ενθαρρυντικά για τα ταμεία των καναλιών, ενώ καταδεικνύουν ότι η διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση δεν έχει πιάσει «ταβάνι», αλλά έχει περιθώρια να ανέβει κι άλλο. Συγκεκριμένα, ο Ιανουάριος που σημαδεύτηκε τηλεοπτικά από την πρόωρη έναρξη ακριβών προγραμμάτων, ξεκίνησε με μικρή αύξηση της τάξεως του 5%, ενώ μετά το πρώτο δεκαήμερο, «χτυπάει» διψήφιο ποσοστό αύξησης, που σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπορικών στελεχών θα κυμανθεί από 15-18% για τον πρώτο μήνα του έτους.

Με τα δεδομένα αυτά και με άλλες αναγωγές, εκτιμάται ότι το πρώτο τρίμηνο θα τρέξει με άνοδο από 15 έως 20%, που ενδέχεται να «φρενάρει» πιο κοντά στο καλοκαίρι –λόγω του περσινού Euro και των Ολυμπιακών Αγώνων που έφεραν επιπλέον έσοδα τον Ιούνιο του 2021. Κοινή επωδός και εκτίμηση στελεχών της τηλεοπτικής αγοράς για το 2022 είναι ότι θα συνεχίσει την ανοδική τροχιά του 2021 αν και με πιο χαλαρούς ρυθμούς, με την ετήσια άνοδο να υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί σε διψήφιο ποσοστό, γύρω στο 12%.

Καταρρέουν «θεωρίες» για το «τέλος των ριάλιτι»
Την ίδια στιγμή, η άνοδος του Σκάι που βρίσκεται αρκετές ημέρες στην πρώτη θέση στο κοινό 18-54 με τη «φόρα» του Survivor, αλλά και η αξιόμαχη παρουσία του Master Chef που επαναφέρει στο Star σε ανταγωνιστική θέση, αλλάζει εκ νέου τα δεδομένα. Με μία ακόμα ανατροπή στις θέσεις του βάθρου, το εγχώριο τηλεοπτικό τοπίο χαρακτηρίζεται πλέον ως κινούμενη άμμος, ενώ παράλληλα καταρρέουν διάφορες «θεωρίες» που αποδόθηκαν στην τρέχουσα σεζόν περίπου ως θέσφατα. Τελικά είναι το «τέλος των ριάλιτι» όπως πολλοί έσπευσαν να προδικάσουν; Με ποσοστά που κυμαίνονται πέριξ του 20% για το καθένα, Survivor και Master Chef κατόρθωσαν να «ξεκλειδώσουν» κοινό που έως πρότινος ήταν δοσμένο στη μυθοπλασία, συγκεντρώνοντας αθροιστικά περίπου το 35% του κοινού της prime time. Μπορεί τα ποσοστά των δύο ριάλιτι να απέχουν σημαντικά από τα αντίστοιχα που σημείωναν την περσινή σεζόν, όμως είναι σαφώς υψηλότερα από τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις για την πορεία τους, ενώ… αναβάλλουν επ’ αόριστον το περιβόητο τέλος των ριάλιτι, τα οποία αποδεικνύονται πολύ σκληρά για να… πεθάνουν.

Χρόνια διακυμάνσεων
Με την τελευταία ανατροπή να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, το τελευταίο 12μηνο χαρακτηρίζεται πλέον ως η χρονιά με τις περισσότερες διακυμάνσεις. Οι όποιες βεβαιότητες καταρρίπτονται και αντικαθίστανται από άλλες, επίσης προσωρινές που αποδεικνύονται φωτογραφίες της στιγμής, μέχρι την επόμενη ανατροπή. Η κατάταξη των σταθμών βάσει τηλεθέασης διαφοροποιείται ενίοτε ραγδαία από μήνα σε μήνα, ενώ θυμίζει ανεστραμμένη πυραμίδα, με άλματα σταθμών από την τελευταία θέση στην πρώτη και ανάποδα. Αν κοιτάξει κανείς τη διακύμανση των μεριδίων, το μοτίβο «οι τελευταίοι έσσονται πρώτοι» είναι πολύ χαρακτηριστικό μέσα στη χρονιά. Από ποσοστό της τάξεως το 9% ο Σκάι πλέον «χτυπά» μέσο όρο ημέρας έως και 16%, προηγήθηκε το άλμα του Mega από 6-7% στο πρώτο εξάμηνο του 2021 σε ποσοστό 12-13%, ενώ και ο ΑΝΤ1 που πήρε την πρωτιά τον Δεκέμβριο, τις τελευταίες εβδομάδες υποχωρεί κάτω από τη μέση της κατάταξης. «Για άλλη μια φορά, βλέπουμε ότι ο 4ος μπορεί να γίνει πρώτος και αυτό έχει ήδη αλλάξει 3-4 φορές μέσα στην τελευταία χρονιά. Πλέον όλοι είναι ενεργά μέσα στο παιχνίδι και όλοι παίζουν εν δυνάμει για την πρωτιά», αναφέρει έμπειρο τηλεοπτικό στέλεχος.

Νέες ανατροπές τον Φεβρουάριο;
Επόμενος σταθμός που ενδέχεται να φέρει νέες αλλαγές είναι στις 14 Φεβρουαρίου οπότε το Master Chef θα επιστρέψει σε πενθήμερη μετάδοση, κάτι που αναμένεται να πλασάρει πιο ψηλά το Star στους εβδομαδιαίους μέσους όρους τηλεθέασης. Καμπανάκι κινδύνου ηχεί παράλληλα στον ΑΝΤ1, όπου σημειώνεται σημαντική πτώση στη «Φάρμα», αλλά και στις «Άγριες Μελισσες» που απουσίασαν δύο εβδομάδες μέσα στις γιορτές, ενώ «χτυπήθηκαν» από κρούσματα με αποτέλεσμα να μειωθούν προσωρινά τα επεισόδια, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί το μομέντουμ της σειράς εποχής. Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο του ΑΝΤ1 να διατηρήσει τη «Φάρμα» έως τον Μάιο αναθεωρείται, καθώς θα υπάρξει ταχύτερη αυλαία, ενώ αναζητούνται εναλλακτικές.

Με νέα «όπλα» στη μάχη τηλεθέασης
Για άμεση ενεργοποίηση εξετάζεται στον ΑΝΤ1 νέο ριάλιτι με τίτλο «Married at first sight» που βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης, ενώ τελικές αποφάσεις αναμένονται για την επαναφορά του «Εκατομμυριούχου» με τον Γρηγόρη Αρναούτογλου αλλά και το κωμικό σίριαλ ενώπιον ζωντανού κοινού «Μαμα-τσίτα» με το Μάρκο Σεφερλή. Σημείο καμπής για τον ΑΝΤ1 είναι ο προσεχής Απρίλιος οπότε βάσει συμβολαίου ολοκληρώνεται η σεζόν γα το «Ράδιο Αρβύλα» και το «Βινύλιο» που παρά την μεγάλη κρίση που πέρασαν, κατάφεραν να επανακάμψουν και να επιστρέψουν με ακέραιη δυναμική.

Ενίσχυση του προγράμματός του θα επιχειρήσει ο Alpha με δύο σόου, το Chart show με παρουσιάστρια τη Δέσποινα Βανδή από τα τέλη Φεβρουαρίου, και αργότερα –πιθανότατα τον Απρίλιο- το τάλεντ σόου «All together now» με τον Νίκο Κοκλώνη αλλά και μία νέα κωμική σειρά, τα «Νεοκλασσικά» με διασκευή παλιών ελληνικών ταινιών. Το Mega ετοιμάζει εδώ και μήνες το «Χ-factor» το οποίο αναμένεται –εκτός απροόπτου- να βγει στον αέρα στα τέλη Φεβρουαρίου.

Σπεύδουν να εξασφαλίσουν άσσους στο μανίκι
Στα ενδότερα των τηλεοπτικών σταθμών τρέχει παράλληλα η διαδικασία να κλείσουν τα ετήσια μπάτζετ για το ύψος της επένδυσης το 2022, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται και η διαμόρφωση της στρατηγικής προγράμματος που θα ακολουθήσουν στο πέρας όλου του έτους, αλλά και την προσεχή σεζόν. Με πέντε κανάλια να αγωνίζονται σχεδόν επί ίσοις όροις για να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος στην τηλεθέαση αλλά και τη διαφήμιση, η μάχη του περιεχομένου ξεκινά δυναμικά με τα κανάλια να αναζητούν τους άσσους στο μανίκι που θα κάνουν τη διαφορά. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί σπεύδουν να δηλώσουν δυναμικό «παρών» στη διεκδίκηση σειρών και όχι μόνο, και να «κλειδώσουν» εγκαίρως τις πιο δυνατές προτάσεις. Το παζάρι των νέων παραγωγών που προτείνονται ταυτόχρονα σε δύο ή και τρία κανάλια βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ενώ όλοι παίρνουν τα μέτρα τους και φιλτράρουν προσεκτικά κάθε απόφαση. Κανείς δεν θέλει να βρεθεί στη θέση δύο σταθμών που πέρυσι απέρριψαν τον «Σασμό» και τώρα το… φυσάνε και δεν κρυώνει. «Υπάρχουν προτάσεις για τη νέα σεζόν με έως και τρείς υποψήφιους σταθμούς. Όλα θα κριθούν τις επόμενες εβδομάδες. Στόχος είναι έως τα μέσα Φεβρουαρίου να έχουν κλείσει όλα», αναφέρει έμπειρη τηλεοπτική πηγή.

Αλλαγή στρατηγικής
Η ποσόστωση μυθοπλασίας και entertainment είτε με τη μορφή σκληροπυρηνικών ριάλιτι είτε με μουσικά σόου και light ψυχαγωγία επανεξετάζεται, ενώ ο σχεδιασμός των καναλιών ήδη εξειδικεύεται σε συγκεκριμένες προτάσεις και παραγωγές. Σύμφωνα με πληροφορίες, στροφή και σε ριάλιτι φέρεται να εξετάζει το Mega που έως τώρα παραμένει ταγμένο αποκλειστικά στη μυθοπλασία, ενώ και για την προσεχή σεζόν θα επιμείνει και σε σειρές. Οι ιθύνοντες του σταθμού φέρονται να εξετάζουν πρόταση για μουσικό ριάλιτι, παράλλασοντας το έως τώρα μείγμα του προγράμματος. Σταθερά με την πυξίδα να δείχνει «ριάλιτι» θα συνεχίσει το Star με δύο προγράμματα αυτή της τυπολογίας ταυτόχρονα (GNTM που κατά πάσα πιθανότητα θα επιστρέψει και Asia Express), ενώ ο Σκάι θα προσθέσει στο μείγμα του προγράμματος και τη σειρά «Κόκκινο δωμάτιο» ενώ αναζητά νέο ριάλιτι μετά το τέλος του «Βig Brother». Πιο δυναμικά στη μυθοπλασία θα επιστρέψει ο ΑΝΤ1 που σχεδιάζει 4 σειρές μαζί με πρωτότυπα ψυχαγωγικά προγράμματα με στοιχεία ριάλιτι αλλά όχι εγκλεισμό όπως το Shark Tank. Αποκλειστικά στη μυθοπλασία θα παραμείνει ο Alpha με πινελιές ψυχαγωγίας και σόου αλλά χωρίς ριάλιτι, αλλά και η ΕΡΤ. Η δημόσια τηλεόραση, μάλιστα, σέρνει τον χορό των νέων σειρών για την προσεχή σεζόν. Έχοντας ήδη σαφή εικόνα για το μπάτζετ της, η ΕΡΤ είναι το πρώτο κανάλι που ενέκρινε ήδη επίσημα δύο σειρές εποχής, το «Φλόκα και άνεμος» και το «Βραχιόλι της φωτιάς». Επιστροφή του Μανούσου Μανουσάκη αναμένεται στο Open, το οποίο βρίσκεται σε τελικό στάδιο συζητήσεων με τον γνωστό σκηνοθέτη για σειρά που θα αποτελέσει τη συνέχεια του «Κόκκινου ποταμιού».Κάνοντας Like στο Facebook ενημερώνεστε άμεσα για τα νέα άρθρα -->
Ας συνδεθούμε στο LinkedIn για να διαβάζετε πρώτοι τα άρθρα -->
Νεότερη Παλαιότερη